wedstrijdverslagen 2001

 wedstrijdverslagen 2001 – regenboogclub

 Hieronder kunt u de wedstrijdverslagen vinden van de Regenboogklasse die in 2001 zijn gevaren.

 


 

Wedstrijdverslag Openingswedstrijden Sneek 21 – 22 april 2001

In de week voorafgaande aan de wedstrijden waren de temperaturen gemiddeld zo’n 4-7 graden, veel regen met af en toe natte sneeuw, eigenlijk gekkenwerk om te gaan zeilen. Echter na het kopen van thermisch ondergoed werden de weerberichten voor het weekend toch iets beter!

Op zaterdagochtend was het droog, af en toe zon, nog wel koud en een windkracht 3-4 uit het O-No-Zo. Er hadden zich 10 Regenbogen ingeschreven waarvan er 9 om 10.55 uur van start gingen. Je kon zien dat nog niet iedereen klaar was voor het nieuwe seizoen. De Potma’s experimenteerden kennelijk nog met een nieuw tuig voor Rob de Kraa met niet zoveel succes. Harry voer met een tuig van de 45 op de 114 (oud of nieuw?) slechter dan we van hem gewend zijn. Peter had zijn “Wilde Rakker” weer in het maagdelijk witte jasje met blauwe bies gestoken en Jilko’s 72 glansde door een verfbeurt als nooit te voer, wel ging het door het ontbreken van Jan en Marinus op zondag niet goed. Ook zagen we de ons bekende rode Nr. 2 en de van vroeger door Bonnema gestuurde 107 aan de start.

In de eerste wedstrijd zaten Peter Hoogendam en Douwe Rijpkema meteen goed in de kopgroep gevolgd door Jilko, Potma en Peter Schuil.

Na het uittrekken van het toch wel kriebelende ondergoed starten we om drie uur voor de tweede wedstrijd. Nu weer hetzelfde beeld met na de kopgroep Peter Schuil, de 77 en Potma. Zondag was het zonnig, warmer met weinig wind tot geen wind. Start om 12.00 uur en vlaagjes zoeken. Dit lukte Peter Hoogendam wederom het beste, gevolg door Harry en de 77.

Door de uitslag werd ik veroordeeld tot het schrijven van dit verslagje. Overigens met genoegen vanwege het mooie weer en het derde plakje.

Lex van Drooge

Regenboog 77

 

Uitslag  Openingswedstrijd op het Sneekermeer 21 – 22 april 2001

 

Plaats

Nummer

Stuurman

uitslag

1e wedstr.

uitslag

2e wedstr.

uitslag

3e wedstr.

Totaal aantal

punten

1

17

Peter Hoogendam

1

2

1

3.0

2

110

Douwe Rijpkema

2

1

8

17.0

3

77

Lex van Drooge

5

4

3

23.7

4

74

Gerard Potma

4

6

4

27.7

5

37

Peter Schuil

6

3

6

29.1

6

72

Jilko Andringa

3

5

9

30.7

7

114

Harry Amsterdam

7

ocs

2

33.0

8

107

Fetze Reitsma

8

7

7

40.0

9

2

Ruurd Veldhuis

9

ocs

5

42.0

10

94

Jan Busbroek

dnc

dnc

dnc

51.0

 


 Wedstrijdverslag Voor-Braassem 2001

De gehele week werd het al duidelijk dat het een super weekeinde zou worden. Dus zoals verwacht een behoorlijke deelname aan de Voorbraassem, totaal 16 regenbogen ingeschreven en uiteindelijk 14 op het water. Boris Baijer zijn boot is nog niet klaar en Peter Hoogendam was ook verward door de KWS, (evenals ondergetekende) door de oorspronkelijke dubbele datum van het Houtevenement. Bij deze nogmaals het dringende verzoek aan de KWS om geen wedstrijden te verschuiven zonder vooraf overleg.

Zaterdag begonnen we met wat vertraging, bij de wedstrijdleidster van de Braassem is de bedoeling van het nieuwe start schema nog niet helemaal duidelijk. Wat wel duidelijk was waren de bedoelingen van oudgediende Jan van Staveren, met een big smile zat hij in de 18 die hem voor het hele seizoen ter beschikking is gesteld. Nog even wat zeilen van zolder gehaald en drie maal als eerste bij de bovenboei. Alleen blijkt dat zelfs een oude rot als Jan met de grllige omstandigheden (wind draaingen van 180′) ook nog steeds moeite heeft.

Rob de Kraa is inmiddels ook een oude rot aan het worden, zoals hij over de Braassem vliegt is ovoorstelbaar, het lukte hem om drie keer als eerste over de finisch te gaan, ondanks een te vroege start in de tweede wedstrijd. Alleen de laatste wedstrijd lukte het Rob niet om weer vooraan te finishen, Frits Beck had nog wat opstart problemen (meer Zeilen Frits) maar omdat Jan van Staveren bij de laastste boei een akkefietje had met een Randmeer kon Frits het weekeinde toch nog met een glimlach afsluiten.

Ook Bas Meerman heeft de smaak eindelijk goed te pakken. Hij heeft vaste bemanning geregeld en in het voorzeizoen alle wedstrijden op het programma gezet. Dat merk je meteen aan de resultaten, helaas voor ondergetekende, bleef hij met hetzelfde punten aantal, maar met een betere serie net voor.

Kortom een super zeil weekend met goede wedstrijden en een gezellige after sail, de thuisblijvers kregen dit keer weer geen gelijk.

Iedereen moet dus inschrijven en zoveel mogelijk op het water komen, met hun regenboog en niet met hun moederschip.

Volgende wedstrijden zijn:

  • Westeinder weekend 24 T/M 27 mei (even kontakt opnemen met ondergetekende)
  • Kleine Sneekweek    24 T/M 27 mei

Tot de volgende wedstrijd.

 

Leo Hartman

Uitslagen


 Wedstrijdverslag Kleine Sneekweek 2001 24 – 27 mei 2001

Zo, voor het eerst sinds lange tijd maar weer eens wat copy aanmaken. Tijd zat, want er zijn tegenwoordig maar 2 uitgaven per jaar. Maar het is slecht weer, de koters doen hun middagdutje en Annemarie de boodschappen. Op dit moment waaien de Regenbogen zo’n beetje uit het water bij zowel het klasse evenement op Loosdrecht als het 150-jarig jubileum van de KWS op Sneek.

Het is dus Pinksterzaterdag. Nee, dan vorige week, tijdens de Kleine Sneekweek! Schitterend weer en een heerlijk windje. Wij, Sipko Z. en o.g., voorheen van de 74, dit seizoen in de 78, zijn met Huub weliswaar geen 3e geworden met het recht c.q. plicht een stukje te schrijven, maar dat had zo maar gekund. Net zoals we heel goed 1e hadden kunnen worden. We werden echter 5e, maar lezers met een goed geheugen weten dat ik mijn verhalen meestal wel zo’n draai kan geven, dat hoeveel we ook waren, wij eigenlijk altijd wel 1e hadden moeten zijn en dat de winnaar van de hoofdprijs in feite volkomen onterecht 1e was geworden.

Zo ook tijdens deze uitgave van de Kleine Sneekweek. Na een 4e en een 1e plekje, verknalden wij bij de derde race weer eens ouderwets onze start: te vroeg, te rug en dus te laat: 9e, onze aftrekker. De vierde pot deden wij onszelf vakkundig de strop om, door op de Poelen in de hevige strijd met de 38, 72 en 17 niet onder de eerste twee naar de boventon te draaien, maar achter de 72 aan te sluiten terwijl zij de boei iets te ver overzeild hadden. De 17 van Peter Hoogendam, die er wel onder draaide, kon hem nog net halen. Dus i.p.v. 1 lagen we 4. En dat met nog een klein kruisrakje en een toertochtje door de Sybesloot en om boei 5 naar de finish, voor de boeg. Bij boei 5 gaven we, tot overmaat van ramp, nog een klein klote-Vrijheidje over bakboord voorrang (je wil daar natuurlijk niet onder liggen …) en zo kon de 108 van Leo Hartman, door meteen linksaf te slaan, nog 4e worden. Nou is Leo een bijzonder aardige vent, maar van mij had dit cadeautje niet gehoeven. 5e dus i.p.v. 1e.

Tijdens de laatste race hadden wij wederom geen daverende start en na veel geworstel kwamen we 5e te liggen. We kwamen echter geen spat dichterbij de andere boten, om van onze hoogte maar te zwijgen. Ik heb op de Poelen nog wel iets gemurmeld over de piek en zo, maar het ging dus niet helemaal zoals wij het graag hadden gezien. In het laatste rak op het Snekermeer trok Sipko maar weer eens aan één van de vele lijnen voor zijn voeten, de piek ging een stuk omhoog – hij had dus per ongelijk de piekeval te pakken gehad – en daar gingen we: de 78 liep ineens als de bekende trein (maar dan niet van de NS, (klein grapje)). Beetje laat met alleen nog een laatste kruisrak waarbij we ook nog een keer de verkeerde hoek in werden ‘gedwongen’. Nu werden wij 5e waar een 4e plaatsje zeker mogelijk was geweest. En daarmee zouden wij, met onze ‘1e’ plaats van de dag ervoor, de hoofdprijs dus te pakken hebben gehad. Tsja.

Nou weet ik natuurlijk ook wel dat, als je zoals wij 5e overall wordt, je daar niet voor niks eindigt. Dan heb je die 5e plaats gewoon verdiend. Ik wil alleen maar aangeven dat de strijd keer op keer ongelooflijk spannend was en dat iedereen het er over eens was dat er heerlijk wedstrijden zijn gevaren en waarbij alle boten ontzettend dicht bij elkaar lagen. (Terechte !) winnaar werd de 72 van Jilko, Marinus en Jan, 2e de 17 met evenveel punten maar tijdens de laatste pot achter de 72 eindigend, 3e de 38 van Douwe Zwart met 1 puntje te veel voor de hoofdprijs maar wel met twee 1-tjes in deze serie, 4e de 108 met Leo, Bert en Thom Schonk en (volkomen terecht) 5e wij dus, de 78.

Dankzij het geweldige weer, de mooie Sneekweek banen, de door Peter Schuil georganiseerde BBQ (zulk weer was het dus) met voetbalwedstrijd, georganiseerd door Fons Hartman, na, hebben we een top Klein Sneekweekje gehad. Reden genoeg denk ik voor de boten uit het westen (ook ik moet ‘helemaal’ uit Noordwijk komen klooien) om er volgend jaar ook bij te zijn. De komende Sneekweek zal dat geen probleem zijn is mijn idee, want ik heb net in het Leidsch Dagblad gelezen dat Maxima (+ aanhang) er tijdens de Hardzeildag bij is. Naar ik begrepen heb speciaal om de dagwinnaar in de Regenboog A1 te komen feliciteren. Dus Douwe Zwart, ik zou je die dag maar scheren, want op één of andere manier win jij die wedstrijd bijna altijd, hoe beroerd je soms verder ook zeilt.

Jaap Bijma

te stille tacticus op de 78

 

Uitslag Kleine Sneekweek 24 t/m 27 mei 2001

Punten houden rekening met 1 aftrekwedstrijd

Plaats

Nummer

Stuurman

1

2

3

4

5

Punten

1

72

Jilko Andringa

(7)

3

2

3

2

17,4

2

17

Peter Hoogendam

2

(4)

3

2

3

17,4

3

38

Douwe Zwart

1

5

(6)

1

4

18,0

4

108

Leo Hartman

(5)

2

5

4

1

21,0

5

78

Sipko Zwart

4

1

(9)

5

6

29,7

6

114

Maurice Schonk

6

(9)

1

6

5

33,4

7

77

A.H. van Drooge

3

8

4

7

(9)

40,7

8

37

Peter Schuil

(dnf)

7

7

8

7

53,0

9

5

Maarten Morsman

8

11

8

(dsq)

8

59,0

10

94

Jan Busbroek

(12)

10

11

9

10

64,0

11

2

Ruurd Veldhuis

10

(12)

10

10

11

65,0

12

111

Simon Schermerhorn

13

6

13

12

(dnf)

67,7

13

107

Fetze Reitsma

11

(13)

12

11

12

70,0

14

54

Bas Meerman

9

(dns)

dns

dns

dns

78,0

 


Wedstrijdverslag  Land Rover Challenge – Loosdrecht 2 – 4 juni 2001

Vrijdagavond eenmaal onder de kraan vandaan was het zelfs een beetje lastig een plekje te vinden voor de Boog, lekker druk dus. Totaal 30 regenbogen ingeschreven waarvan 26 gestart.

Sinds een paar jaar kwam Guus de Groot weer aan de start met de 134. Hij zeilde gelijk zaterdag zijn mast overboord maar had een paar uur later de nieuwe er al weer op staan, waarna hij toch even een 2 en een 3 zeilde.

Ook de 80 is weer terug van weggeweest met aan boord het team Boris, Theo en Marc, zwaar geconcentreerd op de trim zagen ze in de verte het veld van start gaan, het is weer even wennen in zo’n snelle Regenboog te varen.

Erik Kampschreur kwam tevoorschijn met de 45 die hij net samen met zijn broer Robert gekocht heeft van Betting Bakker en liep goed, dus het werkte toch voor dit team om zó vroeg te gaan slapen.

Zaterdag een mooie wedstrijd gezeild:

1.           75      Rob de Kraa
2.             1      Bouw van Wijk
3.           17      Peter Hoogendam
4.         108      Leo Hartman
5.           69      Thijs Kok

De tweede wedstrijd werd iedereen van het water gehaald wegens te harde wind en de wedstrijd is afgelast.

Zondag mochten we na een hoop vertraging toch het water op, maar bij de start een aantal meren verderop werden we, nog trillend van al die liters koffie, met zwaailichten terug geroepen, waarna we maar weer een kopje koffie hebben besteld. Uitschieters met windkracht 7, onweer bij Muiden en super hoge golven op Scheveningen maakten het onmogelijk voor ons nog iets te doen behalve hangen en kijken wie het eerste biertje bestelt, dat laatste is in een vage herinnering aardig gelukt.

Maandagochtend konden we na 3x te vroeg gestart te zijn een mooie wedstrijd varen:

1.           75      Rob de Kraa
2.         116      Rob Breur
3.         134      Guus de Groot
4.           17      Peter Hoogendam
5.         128      Joost van Raay

In de slotfase van de laatste wedstrijd was er een felle strijd in de kopgroep van vijf boten, maar deze werd toch gewonnen door Tjerk Feenstra;

1.         136      Tjerk Feenstra
2.         134      Guus de Groot
3.           17      Peter Hoogendam
4.             1      Bouw van Wijk
5.           75      Rob de Kraa

Totaal:

1.           75      Rob de Kraa
2.           17      Peter Hoogendam
3.             1      Bouw van Wijk
4.         116      Rob Breur
5.           99      Alwin van Daelen

Natuurlijk een beetje jammer van zondag hoewel het best gezellig was, maar toch hebben we een paar geweldige wedstrijden kunnen varen en een supergezellig weekend gehad.

Het Klasse Evenement was weer klasse!!!

Bouw van Wijk jr.

Regenboog 1


 

Wedstrijdverslag 150 jarig jubileum KWS – Sneekermeer 2 – 4 juni 2001

Gelijk met het Klasse Evenement “De Land Rover Challenge” op Loosdrecht vierde watersportvereniging de KWS haar 150 jarige jubileum, en ja, dan moet je kiezen. Met de gedachten, volgend jaar is er vast weer een Klasse Evenement op Loosdrecht, kozen wij ervoor om op het Sneekermeer te blijven. En een 150 jarig jubileum zonder Regenbogen kan toch eigenlijk niet.

Acht inschrijvers en dus toch nog wel wat tegenstanders in Sneek. Alleen toen wij zaterdag aan de start verschenen en ik mijn vader vertelde dat wij over 40 seconden moesten starten, was er nog geen Regenboog te bekennen op de startlijn. Wat was dat nou? Ik begon aardig te twijfelen (Klasse 16 was het toch??). Over mijn schouder kijkend werden mijn twijfels weggenomen, want daar kwamen Douwe (38) en Douwe (110) onder vol tuig  aangespoten naar de startlijn. Dit resulteerde er in dat wij als 1e de boei ronde en toen? Ja, wij hadden geen spinnaker meer, want de spinnakerschoten hadden wij 10 minuten voor de start moeten doorsnijden, toen de spi met geen mogelijkheid meer naar beneden wilde (bijna waren er maar twee Regenbogen aan de start verschenen en hadden we de 94 kunnen opvissen).

Maar waar waren die andere inschrijvers eigenlijk gebleven?

  • Jilko (72) bleek een héle goeie reden te hebben, want die dag om 12.30 uur werd Linze Tseard geboren. Jilko, Héleen en Jilles nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon en broertje!!!
  • De 107 was aan het verhuizen en
  • de 111 had de laatste wedstrijd van de Kleine Sneekweek zijn mast (incl. mastkoker) overboord gezeild (ook een goede reden)

Maar waar was dan de 37 toch gebleven? Ik had Peter voor de wedstrijd nog in zijn Boog gezien. Hij bleek schelpjes (??) in zijn pomp te hebben en ja een pomp heb je bij zo’n wedstrijd wel nodig.

Wij gingen dus als eerste om de boei, maar door een verkeerde klap verloren wij onze voorsprong en gingen Douwe en Douwe ons voorbij, wat nog een spannende strijd om de eerste plaats opleverde. Uitslag 1e wedstrijd: eerste de 38, tweede de 110 en op een derde plek de 94.

De zondag zou bestaan uit 4 sprintwedstrijden, maar om 12.00 uur werd er geheel correct besloten, dat er die dag niet meer gestart zou worden.

Maandag was een hele andere dag, het zonnetje kwam en er stond een heerlijk windje. Gelukkig lagen we dit keer met 5 boten op de startlijn. Uitslag 2e wedstrijd:

  1. 38       Douwe Zwart
  2. 110     Douwe Rypkema
  3. 37       Peter Schuil (zonder schelpjes)
  4. 94       Jan Busbroek (met nieuwe spischoten)
  5. 77       Lex van Drooge

Dit resulteerde in de volgende einduitslag:

  1. 38       Douwe Zwart
  2. 110     Douwe Rypkema
  3. 94       Jan Busbroek
  4. 37       Peter Schuil
  5. 77       Lex van Drooge

Jammer van het weer en dat hierdoor de 4 sprintwedstrijden op zondag niet door konden gaan. Toch een heel gezellig weekend gehad. Volgend jaar naar Loosdrecht!!!

Tot op het water,

Gabry Busbroek

(Bemanning Regenboog 94)

Uitslag 150 jarig jubileum op het Sneekermeer 2 – 4 juni 2001

Plaats

Nr.

Stuurman

Race 1

Race 2

Totaal

1

38

Douwe Zwart

1

0.0

1

0.0

0.0

2

110

Douwe Rijpkema

2

3.0

2

3.0

6.0

3

94

Jan Busbroek

3

5.7

4

8.7

14.4

4

37

Peter Schuil

DNC

15.0

3

5.7

20.7

5

77

A.H. van Drooge

DNC

15.0

5

10.0

25.0

6

72

Jilko Andringa

DNC

15.0

DNC

15.0

30.0

7

107

Fetze Reitsma

DNC

15.0

DNC

15.0

30.0

8

111

Simon Schermerhorn

DNC

15.0

DNC

15.0

30.0


Wedstrijdverslag Zomerwedstrijden Braassem 16-17 en 23-24 juni 2001

Wat een fantastisch zeilevenement van 8 spectaculaire wedstrijden had kunnen worden, is helaas door “atmosferische” omstandigheden ingeperkt tot uiteindelijk slechts 2 openings wedstrijden op zaterdag 16 juni j.l..

Wat niemand had kunnen dromen is gebeurd, de overige wedstrijden zijn niet verzeild wegens gebrek aan wind cq omweers dreiging.

Dus ik kan het verslag redelijk kort houden en jullie informeren over de 2 wedstrijden van zaterdag 16 juli. Zoals jullie je misschien nog kunnen herinneren, kenmerkte ook deze dag zich door een licht wispelturig briesje met in de middag dreigende buien, waaruit misschien wind zou komen.

Er hadden zich voor het eerste weekend 20 boten aangemeld en deze lagen keurig op een lijn om 11.00 uur te wachten op het startschot van Frank. Ook Frits Beck was van de partij en hij had zelfs zijn nieuwe (Potma) grootzeil erop  gezet om zijn startsnelheid te laten zien. Startsnelheid viel behoorlijk tegen. Het eerste kruisrak was alles bepalend voor het verdere verloop van de wedstrijd. Bas Meerman, Jan van Staveren, Thijs Kok, Peter Hoogendam en ondergetekende draaide op de vele winddraaiingen en bleven de wal opzoeken om te proberen zoveel mogelijk wind te houden.

Bij de eerste ton was de volgorde  108, 54, 18, 69 en 75, dit maal gestuurt door Eric de Nes. In het voor de windse rak werd er ook nog aardig stuivertje gewisseld en voegde de 17 zich ook nog bij de kopgroep.

Het tweede kruisrak leverde een spannende strijd op met veel wisselingen en winddraaiingen. Volgorde bij de boventon was 108, 17,69,54 en 75. Het tweede voor de windse rak was voor de 108 en zeker voor de bemanning, rustig blijven Joost, een ware crime.

Iedereen had wind behalve wij, aan alle kanten werden we ingehaald en zelfs voorbij gelopen door de 69. Echter uiteindelijk kregen wij ook een prive vlaagje, genoeg om nog net als eerste, de beneden boei te ronden.

Nu nog controleren in het aan de windse rak en dan zijn we er, zeiden we tegen elkaar. Dit ging uitstekend tot 400 m van de boven ton. We hadden de 69 keurig onder controle, echter de 17 begreep dit en ging de andere kant uit. Onder de wal kregen ze een prachtige vlaag en weg waren ze. Prima gedaan Peter.

Uitslag 17, 108, 69, 54 en 75.

De tweede wedstrijd was nog grilliger dan de eerste wedstrijd mede door dreigende buien. Frist Beck demonstreerde weer dat hij een goede keuze had gemaakt met zijn nieuwe Potma zeil, zijn startsnelheid is enorm, zijn boot springt aan als een F 16, hij moest echter van ellende wegklappen en kwam toch als eerste bij de boventon. Frits kennende gaf hij deze voorsprong niet meer weg, de 116 was tweede en daarna volgde de 18,120 en 54. De rest probeerde met gok en (wan)hoop slagen als nog bij de kopgroep te komen. De noordwal was soms weer heel gunstig en soms ook niet. De 18 en de 1 gokte op een bui die er wel was, maar er kwam geen wind uit. Ze bleven voor dood liggen en verspeelde allebei een goede klassering. Enfin, zo gaat dat, 87 fier op kop gevolgd door 116 daarna de 75 en de 120 en daarna een trio dat binnen 3 seconden van elkaar finishte, geweldig spannend, uiteindelijk bleek de volgorde 17,108 en 69.

En zoals achteraf zou blijken was dit de laatste wedstrijd van de Zomer BRAASEM,  zondag was er zo een onweers dreiging dat het comite om 14.00 uur besloot om iedereen naar huis te sturen. Een goede beslissing, want achteraf bleek dat het hele land het zwaar te verduren had gehad.

Het volgende weekend werd er niet gezeild, vanwege geen wind. Hier was één man heel blij mee. Het leek alsof speciaal voor hem de wind knop even was omgedraaid. Rob de Kraa had nu alle tijd om een ieder een uitgebreide rondleiding te geven op zijn prachtig nieuwe schip. Hij was zo in zijn sas met zijn nieuwe funktie, dat hij ‘s-middags iedereen uitnodigde op een borrel op zijn indrukwekkende schip. Rob, nogmaals bedankt en gefeliciteerd met jullie nieuwe schip.

108.     Leo Hartman

 

 


 

Wedstrijdverslag Zomerwedstrijden K.W.S. Sneekermeer 23-24 juni 2001  P. Schuil

Na de verwaaide jubileumwedstrijden van onze 150 jarige zeilvereniging trokken we vol goede moed met man en macht opnieuw naar het Sneekermeer alwaar de alom bekende zomerwedstrijden zouden worden gehouden. Een naderend hogedrukgebied welke ditmaal wel goed door onze weerman Piet Paulusma  was voorzien deed de temperaturen flink stijgen en de windkracht naar bedenkelijk niveau zakken. Van de drie geprogrammeerde wedstrijden kon er uiteindelijk maar ėėn worden gefinisht.

De start

Had voor Marinus Schouten varend in de 72 van zijn kappie Jilco Andringa,welke pappieverplichtingen had, niet dramatischer kunnen zijn. Te gretig op de start- lijn werd hij vlak voor het startsein over de lijn geloefd waardoor hij terug moest en daardoor de titel “Zomerkampioen” wel kon schudden. Marinus zien we helaas de komende tijd niet meer terug in de 72 want hij gaat van een wel verdiende vakantie genieten.    Zijn plaats wordt over genomen (als aan de transferverplichtingen is voldaan en hij door de medische keuring komt) door niemand minder dan een rechtstreekse bloedverwant van de legendarische friese  vrijheidsstrijder Grutte Pier: Frank Hettinga.

De 110 van Douwe Rijpkema wist als eerste de bovenwindse boei te ronden met in zijn kielzog de altijd snel startende 2 van team Veldhuis. Grote vraag bij een ieder was natuurlijk zou de 2 het deze keer conditioneel wel volhouden, immers de mannen van de 2 gaan dikwijls als een van de eersten om die eerste boei maar weten dat nooit lang vol te houden.

Als derde was het team van ondergetekende met daar ver achter het peloton aangevoerd door natuurlijk Douwe Zwart in de 38 welke allemaal de eerste klap hadden gemist.

Bij de benedenwindse boei was iedereen weer gezellig naar elkaar toe gedreven en lagen we met z’n allen tussen het 30m2 veld in waardoor er een extra dimensie aan de wedstrijd werd toegevoegd.  Douwe Rijpkema stond zijn koppositie niet af  en ging voor de 37 om de volgende boei. Voor de wind kwamen er geen veranderingen in de onderlinge posities ondanks de loefpartijtjes met bogen en de 30 m2

Het laatste kruisrak

 

Positie Siebesloot. Geen of nauwelijks wind, wachten op een zuchtje, zoeken naar een vlaagje iedereen gelukkig over dezelfde boeg (bakboord) of toch niet? Het rode gevaar lag over stuurboord richting Terhorne. Geen vuiltje aan de lucht want hij lag compleet stil zonder wind. Wij waren met z’n allen al naar het kanaal gedreven. Nog een honderd meter over stuurboord en dan finishen.

En wat gebeurt er? Onder Terhorne komt er wind. Als een rode raket komt ie eraan met het schuim voor zijn kop, een snor van jewelste. Een ieder kijkt verslagen richting de 2 behalve de 110 welke net op tijd ook die wind krijgt en nog net voor weet te blijven. Na 10 minuten volgt de rest.

De volgende dag

Geen wind

doei

Groeten Peter Schuil regenboog 37

P.S. Tot weerzien op de Kagerplassen.

Uitslag:

 

Plaats

Nr.

Stuurman

Punten

1

110

Douwe Rijpkema

0.0

2

2

Ruurd Veldhuis

3.0

3

37

Peter Schuil

5.7

4

38

Douwe Zwart

8.0

5

94

Jan Busbroek

10.0

6

107

Fetze Reitsma

11.7

7

123

G. Gerritsma

13.0

8

72

Marinus Schouten

14.0

 


Wedstrijdverslag KAAGWEEK 2001 14 t/m 18 juli  / Alwin  van Daelen

Wat doet 132 regenboogzeilers besluiten om massaal aan de Kaagweek mee te doen.

Zijn het de fantastische Kaagweekbanen? Is het de gezellige drukte op het water? (vooral zondag een hoog Bayliner gehalte, waarbij het ondergetekende opgevallen is dat tegen getatoeëerde bestuurders daarvan veel minder gescholden wordt dan tegen argeloze toerzeilers met sandalen,maar dit terzijde). Of is het gewoon het totaalpakket van makkelijk bereikbaar, lekker laat starten, gezellig kaagdiner, het gevoel van erbij willen zijn. Voor ondergetekende is het een haat-liefde verhouding: haat vanwege talloze redenen, liefde omdat we er altijd goed zeilen (voor de waterpik zouden de wedstrijden altijd wel bij de eerste bovenboei mogen eindigen..) en het er goed toeven is, hoewel de tent toch wel steeds meer op een op hol geslagen brugklas begint te lijken (wat natuurlijk ook weer aan de alsmaar toenemende leeftijd van onszelf ligt).

De wedstrijden kenmerkten zich als buitengewoon spannend en waren zeker niet bij de bovenboei afgelopen, wat mede komt omdat het veld compact blijft en het voor de koplopers niet eenvoudig maakt om te verdedigen. Wat opvalt (als je je verslag pas aan het eind van het seizoen schrijft) is dat Jan v. Staveren de 18 maar een potje echt aan de praat heeft en verder lekker anoniem meedraait ons zand in de ogen strooiend…). Na de cut, welke gerenommeerde stuurlieden als Cees Douze, Boris Bayer(terugknokkend in de 80)en Theo Dietz (met een kurkdroge 127) niet overleven, gaat de strijd om de podiumplaatsen tussen Rob de Kraa (YMP na de eerste race,waarin hij de start niet haalde vanwege een ontbrekende L-vlag:knap protest!), John Hofland, Cees Nater (die dankzij wedstrijdritme in de draak in de boog gelijk weer voorin meedraait) en de waterpik (ziet ook niet veel water vanwege J22-escapades van de stuurman,maar gaat altijd lekker op de Kaag).

De vierde wedstrijd kent een opmerkelijke start:op de Laak met een kruisrak richting starttoren. Zeer smal en druk, veel ruimte voor de wal en toch weer terug of net voorlangs(‘t kennet?), want achterlangs is ook weer zoiets. Had ik nog nooit meegemaakt (in12 jaar). Weer eens wat anders dan baan F. De laatste wedstrijd moest gewonnen worden en dat deed Gerard Potma(vorig jaar stond ie al op de kar..), daarmee op 4 terechtkomend. Cees Nater ging wild in het rond en dat vond Frank Tol niet goed: DSkukelend naar 5. Voor de waterpik had de wedstrijd bij de bovenboei echt ingekort mogen worden: van 2 naar 15 in een minuut, weg kansen op de zege, alweer op 3 (Joop Z. zou er zijn neus voor ophalen). Rob de Kraa moest ook voor de 20 eindigen, maar dat lukte, ondanks aandringen, niet, waardoor plek 2 restte. Nederlands kampioen 2000 in 4wedstrijden, hier had hij er 5 voor nodig, na een matig begin was een tweetje voldoende voor de eindoverwinning, waarmee hij aantoonde de 20 goed aan de praat te hebben gekregen.

In de A2 rook Jan Frans zijn kans en liet Carel Schut, Cees Douze en Peter Kempeneers (toch ook allemaal “Diehards”) Iris haar kontje zien (of spiegel,dat klinkt beter). Tot volgend jaar(zouden we de 50 halen?)

 

Alwin van Daelen.


 

Teamwedstrijden Kaagweek 2001 door Jilko Andringa

Zoals ieder jaar, had vooraf menig krant, programmaboekje en website de statistieken weer eens op gemaakt. Sinds 1938 had Friesland slechts 16 van de 59 Holland – Friesland confrontaties op de Kaag gewonnen!

Voor het jaar 2001 zegt zo´n statistiek op zich niet zo veel, maar toch, als Fries doet zoiets wel een beetje pijn. Maar……. een nieuw jaar met nieuwe kansen.

Beide teams wilden dan ook deze jaarlijkse kans optimaal benutten.

Dus……… er moest gewonnen worden!
Dus ………er werd getraind!

Op de Loosdrechtse Plassen werden de Hollandse teamkandidaten enkele avonden onderworpen aan de tactische training van Frans Hin. Deze crack op teamzeilgebied liet de zware jongens uit de Regenboog zien hoe je (3 tegen 3…..!) je tegenstander helemaal gek kunt maken. Met zware zeilpakken aan, hier en daar een sigaar in het hoofd, werd goed geluisterd naar de crack.

Ondertussen werd er in Friesland “droog” getraind. Dit jaar niet in de Randmeren van Gerke, nee, diep in de boeken! Met behulp van Josje en de studiedrift van Douwe en andere teamleden, werden de regels doorgenomen. Met een lekker biertje, maar met verbeten analyse- en studie-technieken werden de weggezakte regels weer in onze hersens geprent.

Dus ………er was spanning voor de eerste wedstrijd!

De hoog opgelopen spanning bij beide teams pakte in de eerste wedstrijd erg goed uit voor Friesland. Er werd een forse voorsprong gepakt. Echter consolidatie is blijkbaar niet een kerncompetentie van ons Friezen. Friesland + 7

Wedstrijd 2 en 3 verloren we nipt (ondanks het goede werk van John en Sipko), maar er was nog steeds een voorsprong…… Friesland + 5

Dus ………. de voorsprong van Friesland zou misschien wel tot dinsdag vastgehouden kunnen worden?

Nou nee dus, in een spannende 4e wedstrijd, waar het wegvallen van de wind een ieder behoorlijk parten speelde, verliep de finish voor Holland geweldig (en dus voor Friesland dramatisch). Echt, voor het oog van de 218 sloepen met 1251 vooral Hollandse supporters, het had niet beroerder kunnen uitpakken.

Ondergetekende ging door een dubbele gele vlag van 1 naar 8, het missen van de finishlijn door Peter was pijnlijk en een straf voor Douwe na de finish bracht uiteindelijk de sterk zeilende Hollanders ineens een forse voorspong…….Holland + 6

Dus ……….. we werden dronken….

Holland omdat ze voorstonden en dit echt niet meer uit handen mochten geven, Friesland omdat je van toch wel dorst krijgt van al die ellende en vroeg op bed gaan ook niet helpt.

Dus ………… dinsdag moest de beslissing vallen!

De spanning werd weer opgevoerd. We (Friezen) waren er van overtuigd dat het nog kon. In de vele analyses was één ding duidelijk geworden, we moesten onze sterkste troef uitspelen. Senior Douwe Zwart vertelde ons namelijk dat hij in jaren niet zo´n sterk teamgevoel had meegemaakt en dat dit toch echt tot positieve resultaten moest leiden.

Wedstrijd 5 werd vooral beïnvloed door de te vroege start van vele boten. Nadat de rook van het startschot was weggetrokken bleken de Hollanders over de beste papieren te beschikken. Door goed werk van Douwe en John werden in het achterveld enkele cruciale duels gewonnen, wij konden gelukkig het tweede plekje vast houden en Peter hield goed stand tussen enkele Hollanders. Resultaat: slechts 1 punt verloren.   ….Holland + 7

Dan de 6e wedstrijd. Een goede start voor team Friesland. Goed teamwerk van Peter, Sipko en ondergetekende voorin en het achter zich houden van Leo door John en Douwe bracht na snel tellen van de supporters en zeilers een ongelofelijk eindresultaat op de borden.

Friesland + 2

Het werd stil op de Kaag, behalve in 5 bogen en die ene, van Bert geleende, sloep!
Dus ………. overwinning 17 (sorry voor het nummer Peter) voor Friesland was binnen!

Achteraf bleek dat Leo 10 extra punten had opgelopen door een te vroege (en niet herstelde) start Friesland + 12

We zijn hier erg blij mee, maar weten natuurlijk ook dat we het op Sneek bijzonder lastig gaan krijgen tegen dit het ervaren, getrainde Hollandse team.
Dus ………. komt allen kijken op het Sneekermeer (5, 7 en 8 augustus): we zullen er vast weer een spannend en mooi spektakel van maken!

Jilko Andringa

PS:      Wedstrijdleiding, scheidsrechters en Josje bedankt!


 

Verslag Kaagweek 2001  door de schipper van het Friese schip  

Dit jaar was de Christina als Frieslandboot te Kaag weer present.

Ongelofelijk wat een spanning, wat een sensatie, wat een geweldige mentaliteit van de Friezen op de Kaag.

Met wisselende omstandigheden wat weer en wind betreft; bemanning die het zowel druk had met wedstrijdzeilen, alsook met het meedoen aan een de sfeerverhogende activiteiten aan boord en tenslotte aan de activiteiten op de wal.

Een dipje op maandag met name met het teamzeilen, maar een Fries zou een Fries niet zijn als de ruggen gekromd moeten worden, een slokje Beerenburg of Irish koffie doen soms wonderen. En na wat gemopper op elkaar en de Jury op het water, werd er weer gefeest en de volgende dag na heel veel koffie stonden de neuzen weer in de goede richting. De woensdag was D day, ik als leek en  in de jaren ’85  als niet onverdienstelijk wedstrijdsurfer, kan het weten. Een geweldige enerverende teamwedstrijd, met  Harry Amsterdam als toeschouwer en zijn sigarendoos, met jilko als teamleider werd er veel gerekend en geweldig geknokt om de punten en wat denk je, ondergetekende kon de hoorn weer luid laten loeien; we hadden gewonnen, wat een partij!

“Wegbrengen” staat als nieuw woord in mijn geheugen gegrift. Er werd driftig vals gestart en rondjes gedraaid, groen was de ideale kleur na een protest!

Spontaan werd het friese volkslied aan boord gezongen

Frysk Folksliet

Frysk Bloed tsjoch op!

Wol nou ris brûze en siede

En bounzje troch ús ieren om!

Flean op! Wy sjonge-it bêste lân fan d’ierde

It Fryske lân fol eare-en rom 

Refrein:

Klink dan en daverje fier in it roun

Dyn âlde eare

O Fryske groun!

(twaris)

de kelen gesmeerd, een uitstekende nasimaaltijd en de beker in ontvangst genomen. Alle voornemens van de Hollanders ten spijt. De Friezen hadden gewonnen.  Werd er op de woensdag individueel ook nog even door John Hofland de eerste prijs gekaapt, het feest kon niet op.  Terugvarend met de boot naar Amsterdam had ik ruimschoots de tijd even terug te kijken, wat is nu het geheim van ons Friezen?  Het geheim ben ik achter, het is niet de Beerenburg, niet het geld, niet de wind of het materiaal, nee het is de spirit, de Friese spirit op een echte Friese boot. En volgend jaar de Friese vlag in top.

Toon Sevens schipper van de Frieslandboot de Christina


Wedstrijdverslag Klasse Evenement Grou 28 en 29 juli 2001

Donkere wolken voltrokken zich vrijdagmiddag boven de afsluitdijk richting Friesland.

De regenboog achter de auto, de KE varend met een gelegenheidsbemanningslid (Robbert van der Zalm van de 115) dwaalde de gedachte af en kon het wel eens een roerig weekend worden.

Eenmaal aangekomen in Grou werden de boten te water gelaten en werden we gesleept richting hotel Oostergoo, de basis van het KE. Voor het hotel werden de boten geparkeerd en eigenlijk direct, werd onder genot van een borrel (aangeboden door Boomsma) de KE bepalingen uitgelegd door Jilko Andringa voor het aankomende weekend. Leo Hartman werd gevraagd om zijn wisseltroffee in te leveren gezien het feit dat hij de winnaar was van het KE 2000. Naarmate de bierconsumptie steeg dacht iedereen dat hij de aankomende King of the Piksea kon worden waardoor enkele deelnemers vroeg richting hun kooi gingen. Andere daarin tegen moesten nog wat moed indrinken en zochten hun heil in bar/disco ´de Treemter´ (welke jeugdzeiler is hiér niet geweest!). Voor enkelen onder ons bleek dat dit niet helemaal het juiste concept was om aan het KE 2001 te beginnen!

Niet in staat om uberhaüpt te varen -god zij dank dat er geen alcoholcontrole was bij de bovenboei- finishen wij dan ook als 16de!  Leo met de familie Schonk als bemanning begonnen waar ze vorig jaar geëindigd waren en finishden als eerste, gevolgd door de Kok-jes en Peter Schuil. Na een doorstart gemaakt te hebben waar de 69 en de 108 de plaatsen verwisselden gingen wij richting zeilschool om ons te goed te doen aan een uitstekende lunch.

Eigenlijk hadden velen van ons de gedachte om lekker de ogen voor de middagsiësta te sluiten, maar we hadden nog maar liefst twee wedstrijden voor de boeg. Leo en Co hadden weer een 1-2tje afgesproken met de Kok-jes en dat begon knap eentonig te worden. Jaap Jongsma (110) greep gelukkig de vierde wedstrijd in en eindigde als eerste, gevolgd door Harry Amsterdam (114). Harry wou zijn geluk met ons delen en bood hierop een borrel aan namens zijn bemanning, hemzelf en de Vries Sails. Wij stonden met de 54 als 11de geklasseerd en stelden onze tactiek  tijdens de borrel aan voor de volgende dag. Na het fantastische captainsdinner verzorgt door Marcel Oost en zijn brigade in hotel Oostergoo werden wij verrast door een stuk cabaratier van Joost `Vaine´van Raaij. Joost werd bijgestaan door enkele stand up comedians , w.o. Dikkie Dik met zijn grote verhalen! Na afloop van dit hoogstandje waar Joke, van Boris Bayer, nog even centraal stond gingen wij invulling geven aan onze strategie. Aangekomen in ´de Treemter´

vloeide de alcohol wéér rijkelijk en gaf Bas wel een zeer duidelijke invulling aan ons plan. In de veronderstelling dat de “Wijde EE” iets met een cupmaat te maken zou hebben nam hij samen met een goed uitziende lokale dame de strategie van de Piksea nog één keer door, en werden de punten op de I gezet! Uiteindelijk veegde de schoonmaakploeg menig regenboogzeiler naar buiten waarna wij naar hotel Oostergoo keerden.

De volgende dag zagen wij met ons herziende plan de kans schoon om een aanval in te zetten, wat resulteerde in een eerste en tweede plaats! Bouw van Wijk voer met zijn bemanning tijdens de laatste wedstrijd in het laatste rak mooi naar een eerste plaats wat een bekroning mag zijn voor zijn weekend. Hierna mocht de jury de plaatsen bekend maken, waarbij de punten redelijk marginaal waren tussen de diverse plaatsen. Leo Hartman en Co mogen zich niet alleen in 2000, maar ook in 2001 King of the Piksea noemen! De familie Kok eindigde op een mooie tweede plaats en wij met de Bever als derde (zie eindklassement).

Resulterend: een absoluut topklasse Klasse Evenement Grou 2001!   Fantastisch weer, goede omgeving, topaccomodatie, gezellige mensen en zoveel meer……! Absoluut een foutloze en uitstekende generale voor de Sneekweek.

En wat ons dáár allemaal niet te wachten staat….

Regenboog 54     =Bever 2001=   ofwel: Wijnand Boender

Uitslag KE Grou

Plaats

Nummer

Stuurman

1

2

3

4

5

6

Totaal aantalpunten

1

108

Leo Hartman

1

2

1

7

9

(14)

20,0

2

96

Thijs Kok

2

1

2

(dsq)

15

3

23,0

3

54

Bas Meerman

(16)

4

14

5

1

2

26,0

4

114

Harry Amsterdam

4

3

(16)

2

5

12

26,0

5

75

Rob de Kraa

6

12

(15)

4

2

5

29,0

6

17

Peter Hoogendam

(11)

6

3

10

3

8

30,0

7

72

Jilko Andringa

(10)

7

6

6

4

7

30,0

8

1

Bouw van Wijk

(12)

10

10

3

7

1

31,0

9

37

Peter Schuil

3

(14)

4

11

10

4

32,0

10

110

Jaap Jongsma

13

9

5

1

(17)

9

37,0

11

128

Joost van Raay

5

(16)

7

15

6

10

43,0

12

80

Boris Bayer

7

(13)

12

9

13

12

47,0

13

38

Douwe Zwart

9

8

11

8

(18)

11

47,0

14

2

Ruurd Veldhuis

(21)

11

8

13

11

16

59,0

15

45

Eric Kampschreur

14

(20)

19

14

8

13

68,0

16

92

Marjon Kooistra

20

5

(21)

16

16

15

72,0

17

111

Simon Schermerhorn

8

15

17

(20)

19

20

79,0

18

5

Maarten Morsman

17

19

9

18

(21)

17

80,0

19

136

Tjerk Feenstra

15

18

(20)

17

12

18

80,0

20

94

Jan Busbroek

18

17

13

19

14

(21)

81,0

21

20

Jeanette Ritchi Hofland

19

(21)

18

12

20

19

88,0

22

107

Lucas Bouma

(22)

22

22

21

22

22

109,0

 

 


 

Wedstrijdverslag SNEEKWEEK 2001 4 t/m 9 augustus

Het is vandaag 4 september en het dus precies een maand geleden dat de Sneekweek van start ging. De storm giert om ons huis en het lijkt wel een eeuwigheid geleden dat wij in die huurbak van Rob Gerard (geintje Rob, maar zo zag de 78 er op een bepaald moment wel uit natuurlijk) aan de slag gingen. Er is dan ook nogal wat gebeurd sindsdien. Neem alleen al het verlies van die sukkels van het Nederlands 11-tal afgelopen zaterdag, waar ik letterlijk, zonder drank, een flinke kater aan over hield. Wat een drama en wat een lege klote zomer hebben we voor de boeg. Ik denk dat ik maar veel ga zeilen, maar in de WK-maand juni is er helaas niet echt veel te doen. Bedankt jongens, ik heb jullie even goed vervloekt. Rommel, onze overgebleven kat, vluchtte er zelfs van naar zolder. Als iemand bij Oegstgeest 9 zo vrij komt te staan als die lelijke McAteer, dan wordt-ie al helemaal stijf gescholden. En dan die suffe wissels. Een goed lezer begrijpt ondertussen dat het me aardig hoog zit. En dat zal nog wel even zo blijven. Maar goed, dit stuk hoort over zeilen te gaan en tijdens ons ‘succesvolle’ NK – waar wij tot in het tweede voordewindse rak van de eerste wedstrijd volop in de race waren voor het kampioenschap, voordat onze ‘mast’ er op genante wijze, als het bekende zielige lucifershoutje, de brui aangaf  – wees hoofdredacteur Peter Hoogendam mij fijntjes op het feit dat wij met de Sneekweek 3e waren geworden, m.a.w. …….….  En aangezien schipper Sipko al de inschrijf- en protestformulieren invult, vul ik, als nooit iets ziende voordekker, dit formulier maar weer eens in. En dat ik wederom niet veel gezien heb, mag blijken uit het feit dat ik het tweede deel van de Sneekweek met griep (de enige in Nederland, geloof ik) plat lag. En op het moment dat we eens goed aangevaren werden, zag ik ook pas iets toen de dader al tot de kiel bij ons binnen was gekomen. Afijn, ik heb wel enige informatie uit de overlevering mee gekregen en verder verzin ik wel wat. Die wedstrijden zijn uiteindelijk toch allemaal hetzelfde. Als het Nederlands 11-tal nou nog van die Ieren gewonnen had ….

De eerste wedstrijd was traditiegetrouw op zaterdag. Mooi weer, lekkere W-baan, en we zeiden nog, laten we eens goed beginnen. En zo geschiede. Als 4e/5e om de eerste ton, goed voordewinds rakje waarbij we onder de 134 en 77 doorkwamen en mooi vrij voor, de ton zouden ronden. Dachten we. Lekker als 2e achter de 17, zeiden we nog , maar deze zin ging verloren in het enorme kabaal van de bij ons ongewenst binnenkomende 77. Als een vis aan een harpoen spartelden wij voor ons leven, en het lukte ons om ons los rukken. Dodelijk gewond kreupelden we daarna door het water verder en konden wij ternauwernood het paviljoen halen. Het gat was enorm, 40 x 40 cm. In het tweede veld zagen de mannen van de 114 dat er iets niet in orde was. ‘Wat iddur met de 78 an de hand’, vroeg Harry. ‘Nou, ik weet ut niet’, zei Theo Bosma, ‘mar ik siej’n de benen van Sipko.’ Kortom, we konden niet verder. Nadat eigenaar Rob ‘s avonds met de regenboogambulance was langsgekomen, was het gat weer dicht en zat er een fraaie sticker op onze flank. Mocht iemand nog een keer bij ons binnen willen komen, dan graag daar, zo gaf sticker in de vorm van een schietroos aan.

We kregen van het vriendelijk wedstrijdcomitee een YMP-tje wat betekende dat wij de volgende twee potten goed moesten varen voor het beste gemiddelde. Zondag werden we daarom ook maar direct 1e, mede dankzij John Hofland die altijd wat moeite heeft met de juiste boeien als hij voorop ligt. Maar dat hoort er ook bij, John !!! Maandag, de derde dag, maar eigenlijk onze tweede dag, moest wij dus wederom goed presteren om onze uitslag voor de eerste dag te bepalen. Maar dat had u uiteraard al begrepen. ‘Laten we lag starten’, zeiden we tegen elkaar. ‘De lage ton is veel gunstiger’. ‘Ja, maar niet te laag, anders komen we klem te zitten’. ‘OK’. ‘Sipko, we moeten naar beneden, het is nog maar 45 seconden. Kijk, Jilko vliegt d’r ook al heen’. ‘Nee .., ik zie een mooi gaatje onder de 17’. ‘Ja maar …’. ‘Nog 20 seconden, draaien’. ‘Gdver’. ‘Aan die schoten’. OK, kom op, varen !’ ………………………’Ja hoor, daar gaat de 72 al, stuurboord voor alles langs. Zie Jilko nou weer es in z’n racehouding aan z’n roer zitten. Lekker hoor. Wat hadden we nou gezegd!!’ Tot zover het life-verslag van een mislukte start. Met hangen en wurgen, werden we 6e nadat we nog als 13e richting Heresyl waren gevaren.

En daarna werd dus alles donker en ben ik niet meer op het Starteiland gesignaleerd. Jilko had ondertussen allemaal 1-tjes staan, mede dankzij een veel te goede invalbeurt van Maurice op zondag. Van de 4e, en uiteindelijk laatste dag, heb ik begrepen dat er voornamelijk geadmiraalzeild / admiraalgezeild (?) werd, en dat wij, maar dan zonder mij, 2e werden dankzij o.m. een valse start van de 114, die daar heel anders over dacht.

Hardzeildag werd een enorme sof door de harde wind, maar werd deels goedgemaakt door ‘onze’ Maxima. Overigens denk ik dat Argentinië wereldkampioen wordt, nu ‘onze’ jongens er niet zijn om ze tegen te houden. Stelletje enorme sufmutsen. Maar dit terzijde. Wij hadden dus willen pieken op hardzeildag (wie niet), maar goed, mij maakte het toch niet meer uit, want ik lag plat. En donderdag was de keerzijde van de medaille aangezien de wind het nu af liet weten. Met andere woorden, de kampioen was dinsdag al bekend en dat was Jilko met zijn mannen. En, zoals de Sneekweek en het WK, dat nota bene nog moet beginnen, als een kaars uit ging, zo geldt dat ook voor dit artikeltje: ik ga pitten.

Jaap Bijma (Regenboog 78)


 

NK 2001  Wedstrijdverslag  Nederlands Kampioenschap 2001 Sneekermeer 16 t/m 19 augustus NK 2001,

 “Zeilles voor de Regenboogklasse”

In acht mooie wedstrijden met prima wind en een prachtige baan heeft Jan van Staveren ons duidelijk gemaakt dat ervaring, zeer veel ervaring, helpt in de zeilsport.

Met zijn 70 jaar en 18 nationale titels op zak begon hij aan zijn zoveelste NK. Zijn klasse, aangevuld met het goede werk van de combinatie  van Leest / van Gelder en de snelle 18 waren niet te stoppen op het Sneekermeer. Bijna bij alle wedstrijden snelde de super combinatie op een fantastische manier uit de start naar de eerste ton. Hier lagen ze dan meestal al bij de eerste 3 zodat er vaak slechts geconsolideerd hoefde te worden. En ook dat werd perfect gedaan. Al met al een terechte kampioen die ons bijna allemaal zeilles heeft gegeven.

Bijna allemaal, dus niet allemaal? Nee, ik vond dat Peter, na zijn wat rustige begin, een ongelooflijk goede serie heeft gevaren. Een 8ste plek aftrekken en de laatste dagen eigenlijk alleen maar als 2e finishen, in dit veld, is ook een topprestatie. Peter was duidelijk de “best of the rest”.

Ook John heeft enkele dagen heel veel concurrentie aan team 18 gegeven (o.a. twee 1-tjes) maar had net iets te veel uitschieters (inclusief een dnf door schade aan de overloop) waardoor hij op de laatste dag nog naar de 4e plaats zakte.

En de rest dan. Na het likken van de wonden van de eerste dag, waar met windkracht 6 veel schade werd geleden, werd in prachtige wedstrijden met veel wisselende resultaten om de overige klassements-posities gestreden.

De schade was aan twee boten zó groot dat ze hun serie niet konden vervolgen. Sipko en Bouw moesten al na 1/2 respectievelijk 2 wedstrijden de boot op de trailer zetten. Opvallend hierbij was dat beide schade gevallen niet echt met de hele harde wind te maken hadden. De mast van de 78 begaf het spontaan, in een rak waar de wind echt niet heel extreem was (en wij waren ooggetuige!) en Bouw was voor de start van de 3e wedstrijd nog niet helemaal wakker en zag plotseling, in de buurt van de blauwe ton, dat zijn mast op het voordek lag…….!

Er heeft nog een mast op het voordek gelegen. Een wel heel bijzondere situatie. In de haven, ja echt waar, in de haven, tijdens het aanleggen miste de 94 nét de paal. Blijkbaar sloeg de creativiteit aan boord toe en werd heel snel een verlengstuk gevonden om de paal, wal of boot toch te halen……….?!

Gelukkig konden ze na wat nachtelijk werk de volgende wedstrijd weer gewoon starten.

Verder nog wat kleinere schaden (stag 37, genua 38, blok 110 etc.) die wat dnf’s opleverde maar die gelukkig wel te herstellen waren.

Dat Sipko door zijn gebroken mast werd uitgeschakeld was natuurlijk heel vervelend maar betekende wel dat de organisator van dit NK zich nu volledig kon storten op zijn taak als ceremoniemeester!

En hoe! Het was weer een prima evenement; de avonden, borreluurtjes en vooral de spanning rond sprintprijzen bracht de meeste deelnemers naar ‘t Foarunder!

Sipko werd in het sociale programma geholpen door Leo en vooral Frans die een geheel aangeklede Hollandse avond hadden georganiseerd. Hier werd door een vakkundige jury (Bouw, Gerard en Anita) talent bekritiseerd. Positieve uitschieters waren Frans, Richard de Jonge, Team Tol en natuurlijk Gabry. Ook onze blonde dames (Anneke, Greet en Héleen) wisten na enige alcoholische versnaperingen, wat pasjes en “gezang” en prijsje in de wacht te slepen!

Dus een mooi evenement met veel, mooie wedstrijden. 

Dank aan allen die hier aan hebben meegewerkt. Hierbij specifiek ook even te noemen alle meters die ons op de warme woensdag voorafgaande aan het NK flink hebben laten zweten, maar wederom hebben gezorgd dat we als klasse nauwkeurig de eenheid blijven nastreven.

En de KWS bedankt! Onder leiding van wedstrijdleider Jan Kooistra, heeft ze een prima prestatie geleverd. Dus KWS wij hopen in 2003 weer bij jullie terecht te kunnen voor ons NK!

Jilko Andringa

Regenboog 72


 

Wedstrijdverslag de Royal Corinthian Team Challenge in Cowes 6 – 7 oktober 2001

Nederlands Regenboog team verslaat Engelse Daring zeilers

Het team van Nederlandse Regenboogzeilers heeft in het weekend van 6-7 oktober in Cowes voor de tweede keer in successie de teamzeil ontmoeting tegen de Engelse Daring zeilers gewonnen.
Het Nederlandse team bestaande uit de Friese stuurmannen Harm Donker en Jilko Andringa en de Hollanders Frank Tol, Alwin van Daelen, Fred Bulk en teamcaptain Peter Hoogendam wonnen samen met hun bemanningen voor de tweede keer de Royal Corinthian Challenge Cup. Er werd in twee teams van 3 boten tegen elkaar gestreden. Eindelijk kreeg ik de kans om als Hollander één keer in het Friese team ( Jilko en Harm )mee te varen. Het andere team bestond uit Fred, Frank en Alwin.

Van de 10 gezeilde wedstrijden wist het Engelse team geen enkele race te winnen. Één van de verloren races werd na het indienen van een protest door de Engelsen ongeldig verklaard.
Het wedstrijdcomité had voor de start geen Nederlandse boot in de betreffende race aangewezen die niet mee mocht starten i.v.m. het feit dat er een Engelse boot wegens schade opgelopen in de voorgaande race niet kon starten.

Bryan Willes, geen onbekende in de internationale zeilwereld trad op als Chief Umpire.
Marjon Kooistra, de kersverse Nederlands Kampioen 470 en vriendin van stuurman
Harm Donker, was in Engeland één van de Nederlandse umpires.

Zaterdag 6 oktober stond er een windkracht 5-6 met uitschieters naar 7 beaufort.  In Osbourne bay ten oosten van Cowes was er voldoende beschutting om onder leiding van de wedstrijdleider Ian Lallow op verantwoorde wijze aan de wedstrijden te beginnen. Daar er voor zondag een zware storm werd voorspeld besloot de wedstrijdleider om op zaterdag zo veel mogelijk wedstrijden te zeilen. Na 10 races hield men het voor gezien. De Engelse zeilers hadden geen antwoord op de bootsnelheid, boothandeling en het tactisch zeilen van de Nederlanders en werden op alle fronten afgetroefd.

’s Avonds werd er zoals twee jaar geleden een gezellig diner georganiseerd waarbij er over en weer gesproken werd over de verzeilde races. De Engelse zeilers en de organisatie waren zeer onder de indruk van de zeilprestaties van hun Hollandse gasten. Zoals in Engeland gebruikelijk werd er tijdens het diner weer de traditionele toast op de beide Koninginnen uit gebracht.

Tijdens de koffie probeerde Joost van Raay, onze onvolprezen pianist, de avond muzikaal op gang te krijgen. Dit bleek een hele klus en onze Hollandse spelleider in de persoon van Frank Tol moest er dan ook aan te pas komen om de touwtjes strak in handen te krijgen. Er werd gestart met Penny poepen in een Englisch Pint. Hierna kregen een aantal koppels van Frank onderricht in het onderhands aangooien van een cricketbal welke voor deze gelegenheid werd vervangen door een rauw ei. U begrijpt hilariteit alom. Één en ander ging gepaard met het gezang over en weer van Engels en Nederlandse liedjes. De Engelsen probeerden ons de loef af te steken tijdens een groep striptease tussen twee partijen waarbij de lengte van het terras voor het clubhuis zo snel mogelijk moest worden overbrugd door de uitgetrokken kledingstukken achter elkaar te leggen. Ondergetekende stond achter een Finse schone die zonder blikken of blozen haar jurk los knoopte en deze op het terras neer legde.
Een blik op een mooie blanke rug, een zwarte string en tatoo op haar rechter bil deed mij besluiten om tijdig uit de rij te stappen.

UK001Uiteindelijk werden de activiteiten buiten afgesloten met het zeillaars gooien. Hierbij moet een zeillaars van grote afstand op een stoel worden geslingerd. Dit leverde op het late tijdstip mooie taferelen op. Frank Tol moest ’s avonds in de bar nog een list bedenken om zijn broek van een Engelsman terug te krijgen. Deze Engelsman had Frank zijn broek na het strippen op het terras aangetrokken en wilde de broek niet meer terug geven. Inmiddels had Frank boven een extra onderbroek aan getrokken en daagde de man in kwestie uit voor een striptease in de bar waarbij hij exact moest doen wat Frank deed. U begrijpt dat toen Frank z’n eerste onderbroek uit trok de bar plat ging. De Engelsman moest zich verloren geven. Het was meer dan gezellig met onze gastheren en dames en het werd zaterdag dan ook zeer laat.

Zondag 7 oktober stond er een zuidwester storm op de Solent waardoor de resterende 6 wedstrijden niet meer werden verzeild. Gemeenschappelijk werd er door de Nederlandse deelnemers en hun supporters een bezoek gebracht aan Osbourne House, het buitenverblijf van Koningin Victoria. Na dit bezoek vertrok iedereen ’s middags op tijd naar huis.

Het was een gezellig evenement waarbij er gezien de reacties die we hebben gekregen door de Nederlandse zeilers goed is gepresteerd. Hierbij wil ik de firma Boomsma hartelijk bedanken voor de flessen Beerenburg welke wij aan onze gasten cadeau hebben gedaan. Door Brunotti werden teamtruien beschikbaar gesteld waardoor wij er als team gelikt uitzagen.

Het Nederlands Regenboog team en hun supporters bestaande uit Alwin, Cees, Marijke, Fred, Jan-Huib, Boris, Frank, Joost, Ernst-Jan, Jilko, Marinus, Jan, Paula, Lianne, Héleen, Anneke, Harm, Thom, Gilbert, Marion, Robert-Jan, Marlene, Joost, Anouk, Dorine en Jasper is de Daring klasse en de Royal Corinthian Yacht Club met al zijn medewerkers veel dank verschuldigd voor de geweldige ontvangst en perfecte organisatie van dit evenement. Volgens de planning zal er op de Solent voor Cowes in 2003 wederom een strijd gaan plaats vinden om de Royal Corinthian Challenge Cup. Ik weet zeker dat iedereen dan weer van de partij zal zijn.

Peter Hoogendam


 

Sorry, comments are closed for this post.